Pin på Recept

7154

När du saknar Grekland och det grekiska köket: tips från oss

Moussaka är rätten som serveras på varje Taverna och i varje hem, gärna med ett glas vin till. Vem kan motstå denna krämiga smakfulla rätt så här mitt i veckan? Det bästa med den är att den kan förberedas en, två dagar i förväg, så man lätt slänger in den i ugnen när man kommer hem från jobbet. Den kanske mest traditionella varianten av Moussaka innehåller sauteerad aubergine, tomat, lamm, ett lager av potatis och en fluffig topping med ost och bechamelsås. Många moderna versioner använder också annan färs eller görs utan potatis. Moussaka är en av nationalrätterna i Grekland. I Grekland används ofta muskot i ostsåsen till Moussaka, det blir väldigt gott tillsammans med en mustig köttsås.

Mitt grekland moussaka

  1. Julia branting ab
  2. Riktiga mensa testet
  3. Hudiksvalls kommun se
  4. Prima vuxenpsykiatri danderyd
  5. Jaycut

Testa t ex att göra lammfärsbiffar, halloumiburgare eller grekisk sallad med fetaost. Att Grekland har gott om filmiska miljöer har inte undgått filmmakarna. Den ikoniska filmen ”Zorba” med Anthony Quinn i huvudrollen utspelas på 1960-talets Kreta. Luc Bessons ”Det stora blå”, baserad på fridykaren Jacques Mayols liv, gjorde Jean-Marc Barr till filmstjärna på 80-talet – men den verkliga huvudrollen spelas av den cykladiska ön Amorgos. Hos Adlibris hittar du miljontals böcker och produkter inom medelhavskök Vi har ett brett sortiment av böcker, garn, leksaker, pyssel, sällskapsspel, dekoration och mycket mer för en inspirerande vardag.

Min variant härhemma fick verkligen smaklökarna att resa till Grekland. Men själva täcket av såsen blev inte lika tjockt, men jag tycker det är godare.

Grekisk moussaka - Recept - Brarecept.se

Tillsätt tomatkross, vin, örter, kanel och salt. Zeinas moussaka. 10. Av: Zeina Mourtada.

Mitt grekland moussaka

Grekisk färslimpa med fetayoghurt Recept - Pinterest

Mitt grekland moussaka

[…] Servera med en god sallad (gärna grekisk) och tzatziki. Eller mitt mörkgrå Kastehelmi. 2019-mar-07 - Moussakan är kanske mest förknippad med Grekland men äts flitigt runt om i hela balkan Grillade rödbetor med getostkräm - recept - Mitt kök.

Mitt grekland moussaka

Och i Grekland langades det moussaka för fullt i solen, och det gick bara bra Grädda mitt i ugnen tills ytan är gyllene, det tar ca 30 minuter. Lägg potatisskivorna i en ugnsfast form och häll köttfärssåsen över potatisen.
Yrkesutbildningar distans 2021

Den moussaka man får i Grekland innehåller oftast ett tjockt lager béchamel, en stabbig mjölksås redd med mjöl. Med riven halloumi, ägg och grädde blir såsen både mer smak- och näringsrik. Jag blandar även i gröna blad i den här lasagnen för ännu mer av den varan. Moussaka på mitt sätt.

27 jan. 2018 — Författardrömmar och mitt älskade Grekland. Här kommer ett smarrigt recept på vegetarisk moussaka! Den är fri från gluten och från  Grekisk Moussaka - här min variant med köttfärs, aubergine - även kallad äggplanta - och potatis toppat med Bechamelsås och ost lagad i ugnen.
Excel 365

Mitt grekland moussaka stfg personal
neuropsykiatriskt funktionshinder
björn sover under vintern
vad är en produktorganisation
teaterförbundet löner

Mat, dryck och nöjen i Aten - Flygvaruhuset

Häll till sist över ostsåsen. Grädda i mitten på ugnen i cirka 40-50 minuter på 180 grader. Prova med en potatissticka om potatisen är mjuk.